boy in green sweater writing on white paper

Egyesületünk általános iskolás korú gyermekek számára nagyszabású, nemzetközi rajzversenyt hirdetett meg – immáron 3. alkalommal –, amelyen a gyermekek elmesélhetnek egy jog storyt, vagy épp kifejezheti elképzelését a jog világáról. Célunk, hogy segítsünk a fejlődésben és nevelésben, mialatt közösen csalunk mosolyt egy gyermek arcára.

Szervezetünk egyik legfőbb célkitűzése a jogi tudatosság növelése, a jogi tudatosságra nevelés, amelyet már egészen kisgyermekkortól fontosnak és megvalósítandónak tartunk.  A Jog Story rajzpályázattal, mint szabadidős, és különleges készségek elsajátítására is lehetőséget biztosító programmal alkalmat teremtünk arra, hogy a szülő a gyermekkel, illetve a pedagógus a gyermekkel játékos formában beszélgessen a jogról, amely során a gyermekek játszva, észrevétlenül tanulhatnak és fejlődnek. A Jog Story így a rajzolás öröme és a művészeti értékteremtés mellett a tudatosság növelésére, fejlesztésére, az életmód és az esélyegyenlőség javulására is kiemelt hatással van, ugyanis a téma átgondolása, megrajzolása már gyermekkorban is megerősítheti a későbbi tudatos gondolkodást, egyidejűleg növelve ezzel a szellemi és a kulturális élet színvonalát.

A jelen segédanyag és tájékoztató tartalma:

Kik pályázhatnak?

A pályázaton Magyarországon élő, vagy külföldön élő magyar, általános iskolás korú gyermek (aki a pályázat benyújtásakor legalább 6. életévét betöltötte, de 16. életévét nem töltötte be) vehet részt. A pályázaton való részvételt nem érinti, hogy a gyermek Magyarországon vagy külföldön – a fenntartó személyére tekintet nélkül – általános iskolába, középfokú intézménybe (középiskolába), gyógypedagógiai, speciális fejlesztő iskolába, vagy egyéb köznevelési intézménybe jár. A gyermekek az alábbi három kategóriában pályázhatnak:

  • 1. kategória: alsó tagozat, 1-4. osztályosok;
  • 2. kategória: felső tagozat, 5-8. osztályosok;
  • 3. kategória: gyógypedagógiai vagy speciális iskolába járó, hátrányos helyzetű gyermekek (1-8. osztályosok).
Milyen technikával pályázzunk?

A pályázat bármilyen anyaggal vagy technikával (ceruza, toll, zsírkréta, vízfesték, tinta stb.) készülhet, ugyanakkor A/4-es méretű, egyoldalas mű lehet. Nem fogadható el egyéb alkotás (különösen digitális úton készült rajz, fénykép, szobor, origami stb.). A pályázat hátsó oldalán fel kell tüntetni a pályázó nevét, iskoláját, városát és a pályamű címét.

Elektronikus formában leadott, valamint az alkotás másolatát tartalmazó pályázatot nem lehet elfogadni. Kizárólag az eredeti mű nyújtható be.

Hogyan nyújthatjuk be a pályázatokat?

A pályázatot legkésőbb 2025. április 30-ig lehet benyújtani (azaz legkésőbb eddig postára kell adni a pályázatokat).

A pályázat hátsó oldalán fel kell tüntetni a pályázó nevét, iskoláját, városát és a pályamű címét, valamint további feltétel a Pályázat benyújtása menüben elérhető Pályázati Adatlap hiánytalan, olvasható kitöltése. A Pályázati Adatlapot postai úton kell megküldeni a 2243 Kóka Felsőhegy 2369. címre.

Pályázni egyénileg vagy intézményi keretek között elkészített alkotással lehet. A pályázat egyéni, ha a gyermek egyénileg (pl. az otthonában) készítette a pályaművet és egyénileg – általában törvényes képviselője, szülője útján – nyújtja be azt. A pályázat intézményi, ha a gyermek szervezett intézményi keretek között (pl. iskolában, osztályban, csoportban, szakkör keretében stb.) készítette a pályaművet és pedagógusa (vagy az intézmény, iskola) nyújtja be azt.

Több pályázó együttesen is benyújthatja pályázatát (egyéni pályázók esetében pl. testvérek, intézményi pályázók esetében pl. az intézmény, iskola, osztály, csoport vagy szakkör), de ilyen esetben különös gondot kell fordítani arra, hogy a Pályázati Adatlapok minden gyermek vonatkozásában – vagy az e célra rendszeresített úgynevezett Csoportos Pályázati Adatlap – ki legyenek állítva, továbbá egyértelműen meg lehessen őket feleltetni az alkotással, ellenkező esetben egy vagy több pályázatot ki kell zárni az elbírálásból. A benyújtásról bővebben a Pályázat benyújtása menüben tájékozódhat.

Minden gyermek legfeljebb egy pályázatot küldhet be, ellenkező esetben a pályázó kizárja magát az elbírálásból. A rajzon nem tüntethető fel olyan adat (különösen név, iskola, osztály stb.), amelyből következtetni lehet a pályázó személyére. (Ez a kikötés természetesen nem vonatkozik az alkotás hátoldalára.)

A pályázaton elfogadhatók a több gyermek által közösen készített („többszerzős”) művek; ilyen esetben a pályázó szerzők társpályázóknak minősülnek és egyetemlegesen osztoznak a pályázó jogosultságain és kötelezettségein.

Más pályázaton benyújtott alkotás a Jog Story Rajzpályázatra nem küldhető be, illetve nem fogadható el.

A pályázatokat a beérkezésüket követően a PROVE formai érvényesség szempontjából vizsgálja. Amennyiben a benyújtott pályázati anyag nem felel meg a Szabályzat rendelkezéseinek, vagy más okból kiegészítésre vagy kijavításra szorul, a PROVE határidő tűzésével, a hiányok megjelölése mellett legfeljebb egy alkalommal hiánypótlásra hívja fel a pályázat benyújtóját, ezzel egyidejűleg figyelmezteti, hogy ha a hiányokat nem pótolja vagy a pályázatot ismételten hiányosan adja be, a PROVE azt vissza fogja utasítani, esetleg hiányos tartalma szerint fogja értékelni.

A pályázat benyújtása előtt kérjük, olvassa el a fenti menüből elérhető Szabályzatot és Adatkezelési Tájékoztatónkat!

Miről rajzoljunk?

A jog és a jog világa önmagában nehezen megfogható, tág kifejezések lehetnek, ezért néhány témafelvetéssel, kérdéskörrel szeretnénk segíteni a felkészülést. A pályázatra készülés a gyermekek életkora függvényében alkalmas – nem csupán rajzóra, hanem akár osztályfőnöki óra, vagy akár erkölcstan, etika órák keretében – beszélgetni a gyermekekkel számtalan, a jog világába tartozó, például az alábbi kérdésekről és témakörökről. (A felsorolás nem teljeskörű vagy kizárólagos, szívesen fogadunk bármilyen további jog storyt.)

TémakörökKulcsszavak
az igazság és igazságosság kérdéseidöntés, méltányosság, empátia, bíró, bíróság, tárgyalás, tárgyalóterem, Iustitia, igazságtalanság, igaz-hamis, igazmondás, igazmondó juhász, Mátyás király, Kukorica Jancsi, igazságszolgáltatás, „sánta kutya”, tanú
a jó és a rossz szembeállításajóság, jóhiszeműség, jutalom, Hófehérke, Tom és Jerry, Hupikék Törpikék, Hamupipőke, Angyalok és Démonok, szorgalom, kitartás, erkölcs, etika
a szabályszegés, a bűnösség és a bűnelkövetés súlyaártatlanság, tilos-szabad, fegyelem, tízparancsolat, bűnmegelőzés, nyomozás, idézés, bizonyítás, vád, szabályszegés, kihágás, vétség, bűntett, bűnelkövetés, bűn, tettenérés, védelem, utolsó szó joga, rendőrség, ügyészség, bűnhődés, büntetés, börtön, rabló és pandúr
jogszabályok, törvények, törvénykönyvek, jogszabályok, szerződések, vita, per, érvelés, Doktor Szöszi, szankciók, törvényhozás, Országház, Országgyűlés, parlament, törvénykezés
az állam és igazgatás működéseközségek, városok, vármegyék, országok, államok, Európai Unió, nemzetek, nemzetközi szervezetek, ENSZ, zászló, himnusz, országalma, jogar, Szent Korona, polgármester, miniszterek, hivatalok, önkormányzatok, diákönkormányzat, kormányhivatalok, Orwell-alkotások
hazánkétól eltérő kultúrák és állami működésekUSA, Fehér Ház, elnök, FBI, Egyesült Királyság, király, iszlám, saría, törzsi kultúrák, Közel-Kelet, Távol-Kelet, esküdtszék
pénzügyi folyamatok és a gazdaság működésepénz, forint, euro, bank, hitel, bankszámla, megtakarítás, biztosítások, befektetés, kriptovaluta, piac, fogyasztás, fogyasztóvédelem, adásvétel, munka, adók
történelmi, jogtörténeti vonatkozásokkirályságok, császárságok, köztársaság, nemesek, egyházak, vallásháborúk, Szentszék, csaták, háborúk, világháborúk, békék, ókori görögök, ókori rómaiak, Romulus és Remus, Hammurapi, fáraók, Talio-elv, honfoglalás, Árpád-ház, mohácsi vész, Habsburgok, Osztrák-Magyar Monarchia, Trianoni béke, 1956-os forradalom és szabadságharc
alapjogok és emberi jogokgyermekek jogai, diákjogok, gyermekvédelem, család, házaság, emberi jogok, diszkrimináció, kisebbségek, nemzetiségek, jogvédelem, élethez való jog, emberi méltóság, szólásszabadság, vallásszabadság, nőjogok, egyenlőség, egyenjogúság, esélyegyenlőség, egyenlő bánásmód, ombudsman, önmegvalósítás, alkotmányok, Alaptörvény
korunk vívmányai és kihívásaiinformációs társadalom, információszabadság, közösségi média, Meta, TikTok, sajtó, média, adatvédelem, mesterséges intelligencia, AI, kalózkodás, adathalászat, hackertámadások, internetes bűnözés, kibervédelem
környezet- és természetvédelemegészség, környezet, fenntarthatóság, hulladékgazdálkodás, újrahasznosítás, REpontok, környezettudatosság, klímavédelem, éghajlatváltozás, állatok védelme, állatvédő szervezetek, állatok jogai, biológiai sokféleség, Vuk, Micimackó
Mik a pályázat céljai, hatásai?

A gyermekek védelme, oktatása-nevelése, fejlesztése, a tehetséggondozás kiemelten fontos, alapvető társadalmi szükséglet és érdek. Magyarország Alaptörvénye kimondja, hogy minden gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz. Társadalmi felelősségvállalásunk és alapcél szerinti tevékenységeink körében e feladatokat Egyesületünk magáénak is vallja: a gyermekeknek a jövőre, a tudatos felnőtti létre, az őket körülvevő világ változásaira, kihívásaira, veszélyeire, a digitális átalakulásra való felkészítése iránt elhivatottak vagyunk, és törekszünk arra, hogy a gyermekek tudatosan, tájékozottan, illetve ugyanilyen környezetben nőjenek fel.

A gyermekek oktatásához-neveléséhez rendelkezésre álló hagyományos (köznevelési) eszközrendszer mellett hiszünk a társadalom különböző szereplőinek összefogásában, a tudásmegosztásban, a tanítás-nevelés fontosságában.

A Jog Story célja, hogy a jog világával játékos és kreatív módon ismertesse meg a résztvevőket, miközben fejleszti kritikai gondolkodásukat és művészi készségeiket. A gyerekek a felkészülés során szabadon kifejezhetik kreativitásukat, új technikákat tanulhatnak, és élvezhetik a művészi alkotás örömét.

A Jog Story összegezve az alábbi célkitűzések mentén szerveztük:

  • A jogi alapfogalmak megismertetése gyermekbarát és kreatív módon; a tudatosságnövelés és ismeretterjesztés.
  • A résztvevők kritikai gondolkodásának és problémamegoldó készségeinek fejlesztése, az önérvényesítő készség feklődése.
  • A művészi kifejezésmód és a kreativitás ösztönzése.
  • Közösségépítés és a közösségi élmény erősítése a különböző korosztályok között, továbbá az empátia és megértés készségének fejlődése.
  • Hosszútávú és egyéb pozitív társadalmi hatások.

A projekt hozzájárul ahhoz, egy tudatosabb, szélesebb horizonttal rendelkező, kreatív generáció növekedjen. A rajzpályázaton résztvevő gyermekek abban a korban, amikor a leginkább fogékonyak a fejlődésre, olyan – az iskolai keretek között el nem sajátítható – impulzusokat kapnak, ismereteket szereznek, amelyek hosszútávon elkísérhetik őket felnőtté válásuk során, ezzel hozzájárulva ahhoz, hogy a társadalmat alkotó egyének tudatosabban, megfontoltabban, magasabb életszínvonalon és várhatóan kisebb terhet róva az államra élhessenek kiegyensúlyozottabb életet.

A Jog Story egyik különleges pozitív hatása, hogy célzottan képes felkelteni a résztvevők érdeklődését a jog és a művészetek iránti pályaválasztás felé. A pályázat segíthet abban, hogy a gyerekek már fiatal korban tudatosan formálják jövőbeli irányultságukat, és olyan karrier felé induljanak, amely mind jogi, mind művészi téren lehetőséget ad a kiteljesedésre. A pályázat során elsajátított jogi alapismeretek felkelthetik a résztvevők érdeklődését a jogi pálya iránt, miközben a művészi kifejezésmódok felfedezése révén átélhetik az alkotás örömét, ami a jövőben akár képzőművészként, grafikusként, színházi szakemberként vagy más művészeti területen is kamatoztatható lehet.

Azáltal, hogy a Jog Story immáron nemzetközi szinteken is megnyitja a pályázat lehetőségét, és külföldi (elsősorban Európai Uniós tagállamban élő, illetve határon túli magyar) gyermekek is részt vehetnek a pályázaton és a táborban, ezek a hosszabbtávú és magasabb szintű társadalmi hatások nemzetközi szinten is kifejthetik hatásukat. A nemzetközi részvétel hozzájárul a tolerancia, a nyitottság és a globális gondolkodás kialakulásához. Hovatovább, a nemzetközi közegben való részvétel növeli a gyermekek önbizalmát és motivációját is. Továbbá ennek köszönhetően a résztvevők, a gyermekek, szülők, pedagógusok is lehetőséget kapnak nemzetközi kapcsolatok, együttműködések kialakítására, fenntartására, fejlesztésére.

  • Tudatosság növekedése: A gyermekek – egyben valamennyi további résztvevő, azaz a pedagógusok és a szülők is – jobban megérthetik a jog fontosságát és szerepét az élet különböző területein. Ezáltal hosszútávon növekedhet az emberek, a társadalom tagjainak a tudatossága – elsősorban, de nem kizárólagosan – a jogi kérdésekkel kapcsolatban, valamint jobban megértik a jog világát, amelyek összeségében a tudatosabb és magabiztosabb gondolkodásmódhoz, széleskörűbb látásmódhoz vezethetnek, és javulnak esélyeik. A vizuális ábrázolás segíthet a gyermekeknek könnyebben megérteni a jogot és emlékezni azokra.
  • Problémamegoldás, megoldásorientáció: A gyermek által átgondolt, a szülővel és pedagógussal átbeszélt, majd saját maga által elképzelt és megrajzolt helyzetek, problémák, jogi kérdések vagy intézmények arra ösztönzik a gyermekeket, hogy szélesedjen látókörük és új kérdéseket tegyenek fel, amelyekre egyúttal megoldást is kell keresniük. A kreativitást igénylő helyzet, az ötlet megszületése és annak lerajzolása ugyancsak segít a problémamegoldó készségek kialakulásában, fejlődésében.
  • Empátia és megértés: A projekt által bemutatott történetek és közzétételük, az esetek megrajzolása segíthetnek a gyermekeknek, résztvevőknek, valamint azon túl a projektet megismerő más gyermekeknek és felnőtteknek jobban megérteni és megismerni mások helyzetét, kihívásait. Ez mindenképpen lehetőséget adhat az empátia és megértés képességének fejlődésére, növekedésére a tudatosság mellett.
  • Önérvényesítés: A résztvevők és a célcsoportok is erősíthetik önérvényesítésüket a rajzolás úján a kreativitásukkal. Ebből következően többet tudhatnak meg a jogról és a saját vagy más személyek helyzetéről, amely a későbbiek során az egyéni önérvényesítés megerősítéséhez, esélyeik javulásához vezethet.
  • Közösségépítés: A projekt résztvevői közösséget alkothatnak nem csak a pályázó saját intézményén belül, hanem az országos pályázat révén más települési vagy saját településen kívüli közösséggel, pályázókkal. Mindez lehetőséget adhat az információk és megszerzett tudás és nézőpont megosztására, egymás támogatására, megismerésre és ezáltal együttműködések kialakítására. Mindezek által erősödhet a közösség és a közösségi támogatás szerepe egyéni és közösségi szinten egyaránt. A rajzok univerzális nyelvet beszélnek, így könnyebben áthidalják a kulturális és nyelvi különbségeket. Ezáltal a gyermekek különböző háttérrel is könnyebben megérthetik a jogi fogalmakat.
  • Hosszú távú változások: A projektnek hosszú távú hatásai várhatóak a résztvevőkre nézve. Azáltal, hogy a rajzolás révén a gyermekek átgondolják a számukra fontos jogi fogalom értelmét, jobban megértik a jogot és annak fontosságát, így hosszú távon pozitívan változhat viselkedésük, hozzáállásuk és döntéseik a jogi kérdésekkel és megoldásukkal kapcsolatban.

A pályázat további résztvevői, közreműködői (pedagógusok, szülők) úgyszintén számos módon gazdagodhatnak a felkészülés során:

  • Szakmai fejlődés, tapasztalatszerzés
  • Szervezési készségek erősítése
  • Kreatív gondolkodás, problémamegoldás
  • Közösségépítés
  • Személyes elégedettség és élmények
  • Ajánlások, referenciák
Miért éri meg pályázni?

Jogtudatosság kialakulása, fejlesztése

A rajzolás öröme mellett a kreativitás útján a jogtudatosság növelésére és fejlesztésére is kiemelt hatással bír a pályázat. A jog, mint általánosan meghatározott téma átgondolása már gyermekkorban is megerősítheti a későbbi tudatos gondolkodást, egyúttal elősegítve a jog jelentőségének felismerését.

Közös gondolkodás, párbeszéd, együtt töltött idő

A rajzversenyre való felkészülés alkalmával gyermekek-pedagógusok, gyermekek-szülők között közös gondolkodás, párbeszéd indul a jog különböző kérdéseiben, amelynek eredményeképp konfliktushelyzeteket oldhatnak meg, megoldást találhatnak egy addig nem kezelt társadalmi problémára, jobban megértik az őket megillető jogokat és kötelezettségeket, felismerik a jogsértéseket.

A Jog Story rajzpályázatot Egyesületünk korábban kettő alkalommal szervezte meg – 2020-2021-ben és 2022-2023-ban –, amely mindannyiszor nagy sikert aratott. A projekt keretében többszáz köznevelési intézmény részére juttattuk el a pályázat felhívását; több tucat iskolától és számos egyéni pályázótól a Jog Story 1 keretében mintegy 150, a Jog Story 2 keretében pedig már mintegy 260 pályaművet fogadtunk az ország minden tájáról (a fővárosból és valamennyi vármegyéből). A pályaművek témája a jog igen változatos területeit ölelte föl, számtalan szólt az igazságszolgáltatásról, igazságról és igazságosságról, a rendről és rendvédelemről, a bűnről, bűnelkövetésről és büntetésekről, az emberek és gyermekek jogairól, a jó és rossz küzdelméről, az állatok jogairól, a környezet és a természet védelméről, az államok, a nemzetek, és a világ működéséről, jogtörténetről és történelemről.

Élmények, díjazások

A pályázók, díjazottak, valamint a szüleik és pedagógusaik számára díjátadó rendezvényt szervezünk. A rendezvény helyszínén kiállításra kerülnek a díjazott pályázatok. A díjatádóra díszvendégek és a zsűri tagjai is meghívásra kerülnek.

Míg a Jog Story 1 keretében a COVID-19 humánjárvány okozta nehézségek között a díjátadó rendezvényünket online keretek között rendezhettük meg, addig a Jog Story 2 során a nagyszabású rendezvényt már személyes jelenlét mellett szervezhettük meg, és annak – Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata jóvoltából – a budapesti PIK Pestszentimrei Közösségi Ház adott helyet. A díjátadó rendezvény fényét a Barátok közt és a Csekkata produkció sztárjai, Gyebnár Csekka és Mérai Katalin emelték.

Törekszünk arra, hogy minél több pályamű díjazásban és minél több pályázó elismerésben részesülhessen, ezért a három kategória díjazottjain kívül egyedi, illetve tematikus kategóriánként különdíjakat, valamint közönségdíjat is megítélünk.

A gyerekek részére meglepetés műsorral és nyereményekkel készülünk (emléklapok, oklevelek, könyvek, tárgyi ajándékok, belépőjegyek, élményajándékok stb.)

A Jog Story keretében mindkét alkalommal több magánszemély (az Egyesület tagjai, közreműködői, vagy „követői”) és számos cég, szervezet (gazdasági társaság, civilszervezet, önkormányzat, bank, színház, múzeum stb.) ajánlott fel különféle ajándéktárgyakat, nyereményeket, élményeket a gyermekeknek, vagy nyújtott támogatást a projekt, illetve a díjátadó rendezvény sikeres és színvonalas lebonyolításához.

Otthon vagy az iskolában?

Ezt Önökre és a szülőkre bízzuk. A pályázaton iskolai (egyénileg vagy szervezetten, csoportosan, szakkörön belül, osztály- vagy iskolaszinten stb.) keretek között, vagy akár a gyermek otthonában készített rajzzal is részt lehet venni.

Pályázni egyénileg vagy intézményi keretek között elkészített alkotással lehet. A pályázat egyéni, ha a gyermek egyénileg (pl. az otthonában) készítette a pályaművet és egyénileg – általában törvényes képviselője, szülője útján – nyújtja be azt. A pályázat intézményi, ha a gyermek szervezett intézményi keretek között (pl. iskolában, osztályban, csoportban, szakkör keretében stb.) készítette a pályaművet és pedagógusa (vagy az intézmény, iskola) nyújtja be azt.

Több pályázó együttesen is benyújthatja pályázatát (egyéni pályázók esetében pl. testvérek, intézményi pályázók esetében pl. az intézmény, iskola, osztály, csoport vagy szakkör), de ilyen esetben különös gondot kell fordítani arra, hogy a Pályázati Adatlapok minden gyermek vonatkozásában – vagy az e célra rendszeresített úgynevezett Csoportos Pályázati Adatlap – ki legyenek állítva, továbbá egyértelműen meg lehessen őket feleltetni az alkotással, ellenkező esetben egy vagy több pályázatot ki kell zárni az elbírálásból. A benyújtásról bővebben a Pályázat benyújtása menüben tájékozódhat.

Pedagógusként Ön már azzal is sokat segíthet, ha a felhívást eljuttatja a gyermekekhez, szülőkhöz.

Kik és hogyan értékelik a pályázatokat?

Az érvényes pályázatokat tekintélyes és nagytapasztalatú pedagógusokból, jogászokból, művészekből álló szakmai Zsűri bírálja elbírálja el előreláthatólag 2025. május 25-i határidővel. Az eredményhirdetésre ünnepélyes keretek között várhatóan a díjátadó rendezvény keretében kerül sor. Az elbírálás során 3 kategóriában hirdet nyertest (alsó tagozat, 1-4. osztályos kategória; felső tagozat, 5-8. osztályos kategória; gyógypedagógiai vagy speciális iskola, 1-8. osztályos kategória). A PROVE döntése alapján a Zsűri egyedi, illetve tematikus kategóriánként különdíjat, továbbá a közönségünk közönségdíjat is megítélhet.

A pályázatokat a beérkezésüket követően mindenekelőtt formai érvényesség szempontjából vizsgáljuk. Amennyiben a benyújtott pályázati anyag nem felel meg a Szabályzat rendelkezéseinek, vagy más okból kiegészítésre vagy kijavításra szorul, határidő tűzésével, a hiányok megjelölése mellett legfeljebb egy alkalommal hiánypótlásra hívjuk fel a pályázat benyújtóját. (Amennyiben a hiányok nem kerülnek pótlásra, a pályázatot vissza kell utasítani, esetleg hiányos tartalma szerint kell értékelni.)

A Zsűri a beérkezett pályaműveket több szempontból, alaposan vizsgálja. A Zsűri tagjai az elbírálás során nem ismerhetik meg a szerző személyét, illetve hogy mely pályamű honnan, mely iskolából vagy városból érkezett, velük kizárólag a pályamű címe, valamint a pályázó tagozata és osztálya kerül megosztásra. Az érdemi elbírálás két körből áll. Az 1. kör keretében a Zsűri tagjai valamennyi érvényes pályaművet áttekintik, megvizsgálják, és tagozatonként előre meghatározott számú művet (a beérkezett pályaművek számának függvényében kerül majd meghatározásra) ajánlásukkal juttatják tovább. Ahhoz, hogy a pályamű a 2. körbe bejusson, a Zsűri legalább egy tagjának ajánlását kell bírnia. A 2. körben a pályázó életkora, fejlettsége (osztálya) figyelembevételével, tagozatonként külön-külön, előre meghatározott szakmai szempontok szerint – a kiírásban szereplő témakör megjelenítése, azzal való összhangja, a választott technika, eszköz, eljárás, a mű kidolgozottsága, művészi igényessége és értéke, egyéb szubjektív szempontok – ugyancsak előre meghatározott pontozási rendszerben egyesével értékelik a műveket. A tagozatonként elért helyezések a kapott pontszámok szerinti rendben kerülnek kiosztásra.

A Zsűri a pályaműveket még a pontozást megelőzően legalább három tematikus csoportba rendezi. (A tematikus csoportok a beérkezett pályaművek témái alapján kerülnek meghatározásra, pl. környezetvédelmi, rendvédelmi, igazságszolgáltatási, emberi jogi stb.) Tematikus különdíjat (pl. „a legjobb igazságszolgáltatási témájú rajz különdíja”) a 2. körbe be nem jutott, továbbá a kategórianyertes és az egyéni különdíjas (lsd. lejjebb) pályaművek figyelmen kívül hagyásával a tematikus csoportban legtöbb pontot szerzett pályaművek kapnak.

A Zsűri tagjainak lehetősége van indokolással egy-egy pályaművet belátásuk szerint különdíjjal (egyéni különdíj) jutalmazni. Az egyéni különdíj díjazottja valamennyi pályamű közül választható.

A Zsűri további elismerések kiosztásáról is döntést hoz a fentiekkel párhuzamosan.

A PROVE és a Zsűri döntése ellen fellebbezni nem lehet.

Valamennyi résztvevő névre szóló emléklapot kap. Kategóriánként az 1-3. helyezettek oklevelet kapnak és értékes ajándékokban részesülnek. A különdíjasok szintén oklevelet kapnak és ajándékban részesülnek. Akik egyéb elismerést kapnak, erről oklevelet állítunk ki és ők is részesülhetnek ajándékban.

Meggyőződésünk, hogy önmagában a felkészülés során színesedő látásmód és tudatosság-növelés is szerves része mindannak, amellyel a pályázó a pályázat során gazdagodhat.

HAJRÁ SKACOK, HAJRÁ JOG!

RAJZOLJ A JOG STORYHOZ!


A Jog Story pályázatot pedagógusként azért ajánlom a diákok és szülők figyelmébe, mert az alkalmat ad arra, hogy a tanulók érdeklődését a vizuális önkifejezés révén a jog és a törvények világára irányítsa. Alkotásuk tárgyaként az alsó tagozatos tanulók meríthetnek például a mesékből, a felsősök pedig a diákönkormányzat életéből is, ahol az önkormányzatiság alapjait közvetlenül tapasztalhatják meg a mindennapokban. A kreativitás, a kreatív alkotás, önkifejezés és kulturális tudatosság kompetenciái mellett a jogról és a törvényekről történő információszerzés és -feldolgozás révén fejlődhet szabálytudatuk, igazságérzetük – azáltal különösen, hogy olyan témákat interpretálnak, amelyben a jó elnyeri jutalmát, a rossz pedig méltó büntetését. Az alkotótevékenység során előtérbe kerül a megfigyelés, a rendszerezés, a tolerancia, a részvétel és az együttműködés, valamint a kritikus elemzés, mely a tanulók érzelmi intelligenciáját és kognitív képességeit egyaránt mozgósíthatja.

Urbin Ágnes, pedagógus – Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Számomra igen fontos, hogy az alsós gyerekek mindennap kifejezhessék magukat az egyik művészet segítségével: a rajzolással. Minden egyes pályázatnak nagyon örülnek, hiszen azok mind megmérettetések más ismeretlen pályázókkal. Mindennapos beszélgetés témája a jó és a rossz cselekedetek, döntések, illetve a következményeik; nagyon jó lehetőség volt számunkra, hogy a ebben a témában megrajzolhatták a saját kis gondolataikat. Nekünk, pedagógusoknak is sokat segít, hiszen a gyermekek mély gondolatait, érzelmeit ezáltal is megismerhetjük. Mindenkinek ajánlani tudom ezt a lehetőséget és ezt a témakört, mert egy újabb lehetőség a helyes viselkedésre törekvés szemléltetésének.

O. Marietta, pedagógus – Jármi-Papos-Őr Általános Iskola – Papos