Egyesületünk általános iskolás gyermekek számára egy nagyszabású, országos rajzversenyt hirdetett meg, amelyen a gyermek elmesélhet egy Jog Storyt, vagy épp kifejezheti elképzelését a jog világáról. Célunk, hogy segítsünk a fejlődésben és nevelésben, mialatt közösen csalunk mosolyt egy gyermek arcára – még ezekben a vészterhes időkben is.
Szervezetünk egyik legfőbb célkitűzése a jogi tudatosság növelése, a jogi tudatosságra nevelés, amelyet már egészen kisgyermekkortól fontosnak és megvalósítandónak tartunk. A gyermekeket ezzel a rajzpályázattal arra ösztönözzük, hogy a jog szó és annak különböző aspektusai játékos formában már az Ő korukban és világukban is megjelenjen, ezáltal egy pedagógus-gyermek és szülő-gyermek kontextusában is beszélgetés tárgyává váljon, mindemellett játszva egy rajzzal fejezhessék ki elképzeléseiket.
A pályázatra készülés alkalmas életkor függvényében beszélgetni a gyerekekkel az alábbi kérdésekről is (zárójelben a téma ajánlott kulcsszavait találja).
- az igazság és igazságosság kérdései (döntés, méltányosság, empátia, bíró, bíróság, tárgyalás, tárgyalóterem, igaz-hamis, igazmondás, igazmondó juhász, Mátyás király)
- a jó és a rossz szembeállítása (jóság, jutalom, Hófehérke, Tom és Jerry, szorgalom, kitartás)
- a bűnösség és a bűnelkövetés súlya (ártatlanság, tilos-szabad, fegyelem, tízparancsolat, megelőzés, bűn, rendőrség, bűnhődés, börtön)
- jog (szabályok, törvények, vita, per, érvelés, szankciók)
- az állam és igazgatás működése (városok, megyék, országok, zászló, himnusz, Európai Unió, polgármester, miniszterek, hivatalok, önkormányzatok, diákönkormányzat)
- történelmi, jogtörténeti vonatkozások (királyságok, köztársaság, nemesek, egyházak, háborúk)
- alapjogok (gyermekek jogai, emberi jogok, diszkrimináció)
- környezet- és természetvédelem (egészség, hulladékok, állatok védelme, környezettudatosság)
Otthon vagy az iskolában?
Önökre és a szülőkre bízzuk. A pályázaton iskolai (egyénileg vagy szervezetten, csoportosan, szakkörön belül, osztály- vagy iskolaszinten stb.) keretek között, vagy akár a gyermek otthonában készített rajzzal lehet részt venni. A jelenlegi, nehézségekkel teli helyzetben úgy véljük, a pedagógusok vállát is igen nagy teher nyomja, ezért Ön már azzal is sokat segíthet, ha a felhívást eljuttatja a gyermekekhez, szüleikhez.
A díjazottak számára nagyértékű és lehengerlő nyereményekkel (könyvek, tárgyi ajándékok és emlékek, belépőjegyek, élmények, hangulatos díjátadó, díj, oklevél) készülünk, de önmagában a felkészülés során színesedő látásmód és tudatosság-növelés is szerves része mindannak, amellyel a pályázó gazdagodhat.
Kérjük, hogy a felhívást segítsen eljuttatni iskolájában, illetve a szülőknek és gyermekeknek. Kérdése esetén forduljon hozzám bizalommal – beleértve a rajzpályázattal összefüggő technikai és szakmai jellegű kérdéseit is.
A pályázat részletes szabályzatát feltétlenül olvassák el a nevezés előtt!
A Jog Story pályázatot pedagógusként azért ajánlom a diákok és szülők figyelmébe, mert az alkalmat ad arra, hogy a tanulók érdeklődését a vizuális önkifejezés révén a jog és a törvények világára irányítsa. Alkotásuk tárgyaként az alsó tagozatos tanulók meríthetnek például a mesékből, a felsősök pedig a diákönkormányzat életéből is, ahol az önkormányzatiság alapjait közvetlenül tapasztalhatják meg a mindennapokban. A kreativitás, a kreatív alkotás, önkifejezés és kulturális tudatosság kompetenciái mellett a jogról és a törvényekről történő információszerzés és -feldolgozás révén fejlődhet szabálytudatuk, igazságérzetük – azáltal különösen, hogy olyan témákat interpretálnak, amelyben a jó elnyeri jutalmát, a rossz pedig méltó büntetését. Az alkotótevékenység során előtérbe kerül a megfigyelés, a rendszerezés, a tolerancia, a részvétel és az együttműködés, valamint a kritikus elemzés, mely a tanulók érzelmi intelligenciáját és kognitív képességeit egyaránt mozgósíthatja.
Urbin Ágnes, pedagógus – Szabolcs-Szatmár-Bereg megye
Számomra igen fontos, hogy az alsós gyerekek mindennap kifejezhessék magukat az egyik művészet segítségével: a rajzolással. Minden egyes pályázatnak nagyon örülnek, hiszen azok mind megmérettetések más ismeretlen pályázókkal. Mindennapos beszélgetés témája a jó és a rossz cselekedetek, döntések, illetve a következményeik; nagyon jó lehetőség volt számunkra, hogy a ebben a témában megrajzolhatták a saját kis gondolataikat. Nekünk, pedagógusoknak is sokat segít, hiszen a gyermekek mély gondolatait, érzelmeit ezáltal is megismerhetjük. Mindenkinek ajánlani tudom ezt a lehetőséget és ezt a témakört, mert egy újabb lehetőség a helyes viselkedésre törekvés szemléltetésének.
O. Marietta, pedagógus – Jármi-Papos-Őr Általános Iskola – Papos